Zacznę więc od podsumowań muzycznych. Jedynie 18 notek o płytach (wszystkie jak zwykle na dole) i tylko dwa koncerty w tym roku. Co prawda oba świetne, ale gdzie te lata, gdy śmigało się co kilka tygodni do jakiegoś klubu. Jakby energii mniej we mnie? A może nie ma za bardzo z kim, a o ile do kina, czy teatru można ostatecznie samemu, to na koncert już jakoś nie bardzo... Ale nie ma co marudzić - koncertowo duża dawka energii, szczególnie Hańba w kameralnych warunkach wymiata.
A jeżeli chodzi o płyty trudno wskazać mi jedną. Na pewno z ostrzejszej muzy wpadł mi w ucho nowy album Kim Nowak - My - panowie się nie certolą i rżną aż miło, świetnie bawią się nawiązaniami do różnych stylów. Wciąż z ciekawością śledzę poczynania Mariusza Dudy więc oczywiście cieszyłem się jak głupi na Riverside - ID.entity ale i na Music inspired by Slavs gdzie gościnnie się pojawia i chyba do tego krążka wracałem najczęściej. Dużo polskiej muzy i sporo ciekawych płyt - polecam np. Lor - Panny młode, dla miłośników folku EPkę Svahy - rozkiedyś czy kolejny projekt muzyczny Muzeum Powstania Warszawskiego, czyli Sorry Boys - Moje serce w Warszawie - co prawda podpasowała mi średnio, ale podobno koncert był świetny! Jeszcze jedna płyta krajowa, którą pokochałem czeka na notkę, ale to już na rok przyszły.
Zacząłem od muzy ostrej, a zakończę tym co zachwycało najczęściej na koniec roku, czyli spokojnymi dźwiękami - odkryłem artystę z Niemiec Kohlstedt Martin - Flur i pewnie będę do niego wracał, a pod choinką zupełnie niespodziewanie wylądował artysta z Ukrainy na winylu i polecam Wam go gorąco uwadze, bo wkrótce trasa koncertowa po Polsce - Postman - Still life.
A teraz teatr, bo tu duuużo się działo u mnie. Ponad 50 spektakli w tym roku, nie o wszystkich zdążyłem napisać, więc przechodzą na rok przyszły. Pełna lista na dole. A co było najciekawsze?
Nie pytajcie mnie czemu taki zestaw, czemu te teatry a nie inne. Czemu przestałem chodzić do Dramatycznego, do Powszechnego, tak rzadko do Współczesnego, czy Studia, Kwadratu, czy Komedii? Czasem stoi za tym poczucie rozczarowania, jakiś niesmak, a czasem brak czasu i kasy by chodzić wszędzie, bo przecież jest niemało scen, które lubię, ale bywam tam rzadziej niżbym chciał. No i wciąż jestem ciekawy nowych dla mnie miejsc...
Pewnie z połowa to spektakle gdzie miałem zaproszenia, reszta za własną kasę, ale nie robię tego rozdzielenia, zawsze starając się pisać szczerze, nie piejąc z zachwytu gdy tego nie czuję. Na szczęście teatry też nie wywierają póki co na mnie presji, co najwyżej przestają zapraszać :)
Jak trudno mi wybrać najciekawsze. Tyle dobrych, poruszających spektakli i tyle emocji. I tak różnych rzeczy... No bo jak porównywać choćby mistrza w Lear - Teatr Stary w Lublinie (Seweryn) i nauczycieli, którzy po kilku miesiącach wypracowują własny spektakl - HierarchJA - Teatr Jeszcze/Teatr Młyn. Albo jak zestawić ze sobą świetny i grany od lat spektakl Merylin Mongoł - Teatr Ateneum (Kulesza, Sarzyńska), z trochę zwariowanymi pomysłami ekipy stojące za Teatrem XL na warszawskiej Pradze (choćby pomysły na wykorzystanie teatru forum w Miłość, seks i powroty - Teatr XL).
To strasznie trudne porównania i chciałoby się bić brawo na stoją wszystkim, szczególnie wtedy, gdy mimo ciekawych pomysłów i bardzo dobrej gry aktorskiej publika jakoś nieszczególnie jest chętna do oglądania danego tytułu - może obawiając się tematyki - Zesłanie - Teatr Ateneum (Ciunelis, Nowakowska, Lewandowski).
Jeżeli chodzi o pokazy w ramach cyklu Multikina i Na żywo w kinach jakoś mam wrażenie mniej było premier, więc moje wyróżnienie idzie na spektakl z poprzedniego sezonu: Czarownice z Salem- dość surowe, za to ciekawe wizualnie i bardzo dobrze przemyślane.
To był rok gdy odkryłem frajdę ze spektakli muzycznych. Cholera, przecież nie tylko Buffo i Rampa zapewniają ciekawe musicale i spektakle muzyczne, można to robić jeszcze inaczej. Od Depesze - Teatr Rampa przypominających wideoklip lub koncert w drugiej części, przez Cafe Luna - Teatr Polonia (Anna Sroka-Hryń), barwny i żywiołowy performance, aż po fenomenalne spektakle młodych pod okiem wspomnianej wyżej Anny Sroki Hryń - jak choćby Młodzi w hołdzie Korze. A planety szaleją - studenci Akademii Teatralnej. Tak, to był rok gdy muzyka brzmiała mi może nie na koncertach, ale na deskach teatralnych jak najbardziej. O jednym spektaklu jeszcze na koniec.
Monodramy. Mistrzostwo, po prostu zapiera dech jeżeli jest dobry tekst, dobry pomysł i wykonanie. Moje wyróżnienia aż 4. Życie Pani Pomsel - Teatr Polonia, Anna Seniuk przez ponad dwie godziny w budzących w nas sprzeciw, ale i refleksję wspomnieniach sekretarki Josepha Goebbelsa. Klasa!Byk - Teatr Studio (Talarczyk), co z tego że chwilami po śląsku i mało przyjemne dla ludzi z Warszawy, ale ile w tym szczerości. Pogo - Teatr Polonia (Hycnar), cholera nie sądziłem, że z krótkiego reportażu uda się zrobić spektakl tak poruszający. I wreszcie chyba najmocniejsza rzecz: Maria Seweryn w Na pierwszy rzut oka - Teatr Polonia. Znałem ten tekst, widziałem spektakl z Londynu, nie było więc zaskoczenia, za to ciarki na plecach miałem chyba nawet większe niż wtedy.
Końcówka roku przyniosła nowy spektakl Adama Sajnuka i jak zwykle jest wybornie - Matka i dziecko - Teatr WARSawy (Baar, Czerklański) jak najbardziej zasługuje na uwagę! W tej kategorii spektakli z podłożem psychologicznym moje wyróżnienie jeszcze dla To wiem na pewno - Teatr Ateneum (Kulesza, Bluszcz). Świetne role i rzecz absolutnie do polecenia. Całkiem ciekawie wypadła też jedna z ostatnich premier Teatru Ateneum i adaptacja tekstu Erica Emmanuela Schmitta Wariacje enigmatyczne (Damięcki, Tyniec).
No i nagroda główna. Bezdyskusyjnie. Nie widziałem dawno takiej energii na scenie. Pomysł, entuzjazm, humor i jednocześnie jakieś ciekawe, uwspółcześnione spojrzenie na kawałek naszej historii. Wbrew pozorom to nie jest budowanie pomnika politykom. to spektakl przede wszystkim o ludziach, którzy mieli dość i mieli odwagę. 1989 - Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie i Gdański Teatr Szekspirowski po prostu trzeba zobaczyć.
Widziałem na scenie teatralnej w roku 2023 i pisałem o:
- 1989 - Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie i Gdański Teatr Szekspirowski gościnnie w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
- 8 kobiet - Och Teatr, Warszawa
- An Act of God - Teatr Druga Strefa, Warszawa
- Best of enemies - National Theatre live, Multikino
- Byk - Teatr Studio, Warszawa
- Cafe Luna - Teatr Polonia, Warszawa
- Cwaniary - Teatr Polonia, Warszawa
- Czarownice z Salem - National Theatre, na żywo w kinach, Multikino
- Depesze - Teatr Rampa, Warszawa
- Edukując Ritę - Teatr 6 piętro, Warszawa
- Głowa w piasek - Teatr Polonia, Warszawa
- HierarchJA - Teatr Jeszcze/Teatr Młyn, Warszawa
- Irena - Teatr Muzyczny w Poznaniu, gościnnie w Teatrze Polskim
- Jack Absolute Flies Again - NT Live (Multikino)
- Lear - Teatr Stary w Lublinie, gościnnie w Teatrze Polskim, Warszawa
- Lista męskich życzeń - WojArt dla Teatru IMKA, Warszawa
- Matka i dziecko - Teatr WARSawy, gościnnie scena Laboratorium Zamku Ujazdowskiego, Warszawa
- Merylin Mongoł - Teatr Ateneum, Warszawa
- Metoda - Teatr Polonia, Warszawa
- Miłość, seks i powroty - Teatr XL, Warszawa
- Młodzi w hołdzie Korze. A planety szaleją - studenci Akademii Teatralnej, gościnnie w Teatrze Współczesnym
- Na pierwszy rzut oka - Teatr Polonia, mała scena, Warszawa
- Nasze miasto - Teatr WARSawy, gościnnie w Instytucie Teatralnym
- Na zdrowie - Tito Production, Spektaklove, Warszawa
- NieDochodzenie - spektakl specjalny na III urodziny Radia Nowy Świat, gościnnie Teatr Polonia i Och Teatr, Warszawa
- Okno na parlament - Och Teatr, Warszawa
- Pełnia w skorpionie - Teatr XL, Warszawa
- Petarda - Teatr Kamienica, Warszawa
- Pogo - Teatr Polonia, Warszawa
- Prawda - Adria Art, gościnnie w Garnizonie Sztuki, Warszawa
- Prawdziwy norweski black metal - Akademia Teatralna, Warszawa
- Sprzedawca życzeń - Teatr IMKA, Warszawa
- Sprzedawcy marzeń - spektakl gościnny na deskach małej sceny Teatru Roma, Warszawa
- Szatan Show - Teatr Polonia, Warszawa
- Świnia - Teatr Druga Strefa, Warszawa
- Testosteron - Teatr Gudejko, gościnnie w Teatrze Komedia, Warszawa
- [Things we do for] LOVE - Teatr 6. Piętro, Warszawa
- To wiem na pewno - Teatr Ateneum, Warszawa
- Trans-Atlantyk - Teatr Ateneum
- Tuwim dla dorosłych - Teatr Roma, Warszawa
- Uciekinierki - Teatr Ateneum, Warszawa
- Wariacje enigmatyczne - Teatr Ateneum, Warszawa
- Władca much - Och Teatr, Warszawa
- Wstyd - Tito Production, Spektaklove, gościnnie w Garnizon Sztuki, Warszawa
- Wzrusz moje serce - Teatr Ateneum, Warszawa
- Zesłanie - Teatr Ateneum, Warszawa
- Znieważeni - Teatr Ateneum, Warszawa
- Z ręką na gardle - spektakl gościnny w Teatrze Współczesnym, Warszawa
- Życie Pani Pomsel - Teatr Polonia, Warszawa
- Źli żydzi - Teatr Ateneum, Warszawa
Przesłuchane i notki muzyczne 2023
- Aldaron - Spokojnie do przodu
- Cole Lloyd - On pain
- Collage - Baśnie
- Fall in fall out - The luka state
- Karwan Ania - Swobodnie
- Kim Nowak - My
- Kohlstedt Martin - Flur
- Lor - Panny młode
- Myslovitz - Wszystkie narkotyki świata
- Porter John & Karczewska Agata - On the wrong planet
- Postman - Still life
- Riverside - ID.entity
- Smashing Pumpkins - Atum. Rock opera in three acts
- Sorry Boys - Moje serce w Warszawie
- Svahy - rozkiedyś
- Trampled by Turtles - Alpenglow
- Various artists - Music inspired by Slavs
- Żytecki Jakub - Remind me
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz