piątek, 27 grudnia 2019

Teatralnie i muzycznie, czyli co na dawało frajdę oczom i uszom

Już trzeci rok w podsumowaniach tego co na blogu, łączę muzykę i teatr. Przede wszystkim dlatego, że teatru robi się coraz więcej, a o muzyce piszę rzadziej i nie ma co robić jakichś specjalnych notek dla tej niewielkiej ilości wpisów. Mam nadzieję, że takie połączenie nikogo nie oburza. Te zmiany na korzyść teatrów widać w statystykach: w roku 2017 pisałem o 12 koncertach, 15 płytach i 39 spektaklach, w roku 2018 było podobnie, ale w tym roku spektakli było już 49, a koncertów jedynie 6. To znaczy tych opisanych. Ale o tym za chwilę. Wszystkie listy z całego roku znajdziecie na końcu notki, a poniżej kilka zdań o tym co wydaje mi się najciekawsze z roku 2019.
Zacznijmy od muzyki...


Wpisów o krążkach doliczyłem się 15. I mogłoby pewnie być więcej, gdyby nie to, że rzadko kiedy mam okazję wysłuchać płytę od początku do końca w skupieniu, a do tego by o czymś napisać, potrzebuję czasem jeszcze tego, żeby potem wracać do każdego numeru, wyszukiwać to co najciekawsze. Jest różnorodnie i najbardziej chyba cieszę się z odkrywania nowych (oczywiście dla mnie) rzeczy - być może dla Was to nie będą zaskoczenia ani nowości, ale mnie tak właśnie było. Największe i najmilsze zaskoczenie muzyczne: Bitamina - Kwiaty i korzenie. Ileż w tym jest zabawy słowami, ileż pomysłowości! Podobały się i to bardzo również Mikromusic oraz Kwiat Jabłoni. Tu moje rekomendacje od serca! Ci ostatni pewnie na blogu wrócą niebawem, bo właśnie w moich rękach płyta z ich koncertu na PolandRock Festiwal. A ci których znałem wcześniej? Na pewno warto przesłuchać nowy krążek Muńka. A płyta do której będę wracał z przyjemnością to również Ania Rusowicz.
Koncerty. Aż sam się dziwię, że napisałem tak mało, choć byłem przecież na większej ilości. Czasem jednak bez większych emocji, czasem byłyby powtórzeniem tego co już przeżywałem (Lao Che w Ursusie na rocznicy 1976, ale pojawią się w notce w roku przyszłym bo bilety już kupione), no po prostu brakło chęci do pisania. Zacząłem ostro, bo to i Zacieralia i ukochana Armia.Potem spełnienie marzenia, czyli Dead Can Dance na żywo. Gdybym jednak miał powiedzieć na czym przeżyłem największe emocje od początku do końca, dając się porwać do skakania, choć to kompletnie nie moja bajka muzycznie to zwycięzca byłby jeden: Bass Astral. Kurcze, genialny koncert! We dwóch na scenie czarują i tworzą taki kontakt z publiką, że o innych koncertach się zapomina.



Bawiłem się świetnie na Cyrk Deriglasoff (i to dwa razy), PolandRock to oczywiście świetna atmosfera na Majce Jeżowskiej w deszczu, ognista Łydka Grubasa (znowu w planach), klimatyczny dr Misio i magiczny koncert Kultu. Czyli trochę tych wspomnień muzycznych jednak jest...
 



W teatrze rzeczywiście byłem jednak w tym roku na tyle często, że i wpisów pojawia się coraz więcej. Widać pewnie po tej liście gdzie pojawiam się częściej (czytaj: najczęściej jestem zapraszany) - przyznaję się bez bicia, gdybym musiał za każdym razem sięgać po portfel na pewno nie bywałbym w teatrze tak często (może z 10 razy), ale nawet moje ulubione sceny, gdzie już jestem rozpoznawany, wcale nie mają u mnie forów. Zawsze piszę szczerze, nie brakuje więc mojego marudzenia, choć w tym roku miałem sporo szczęścia do spektakli przy których raczej marudzić się nie da.
O rozczarowaniach pisał nie będę, o nudzie też nie, więc skupmy się na tym co najlepsze. Trudno ustawić jakieś podium, ale powiedzmy tak:

za  porywające kreacje aktorskie nagrody ode mnie poleciałyby za:
Akompaniatora dla Edyty Olszówki i Piotra Polka
Bette and Joan dla Haliny Chrobak i Marzeny Trybały

za scenariusz, reżyserię, kapitalną pracę zespołu i generalnie świetne show nagrodziłbym aż trzy spektakle. Każdy inny, ale na swój sposób wyjątkowy:

Zaklęte rewiry - Teatr WARSawy (Drężek!)

Kinky Boots - Teatr Dramatyczny (Szczepaniak!!)
Cesarz - Teatr Ateneum (Opania!!!)

Za ciary na spektaklu i po nim, czyli przeżycie, które długo się pamięta: 

Blisko - Teatr Młyn, Warszawa
Kobieta która wpadała na drzwi - Teatr WARSawy

Za stronę wizualną:
Król - Teatr Polski 

Za debiut, za energię i świeżość: 
Śmieszne miłości - Scena debiutów w Teatrze WARSawy



Spektakl, do którego chętnie bym wrócił:
Wątpliwość - gościnnie w ramach Festiwalu Epifanie w Teatrze IMKA, Teatr Sląski i Teatr im. Kochanowskiego z Opola
Gdybym miał wybrać jeden jedyny, to byłby chyba ten. 
Kobieta która wpadała na drzwi - Teatr WARSawy
Na prawdę wyśmienity i poruszający, z dobrym tekstem, muzyką na żywo... Adam Sajnuk i Aneta Todorczuk brawa!

I pewnie mógłbym jeszcze wspominać o kapitalnej scenie mistrzów z Akademii Teatralnej, czy spektaklach, na których będzie się dobrze bawił młody człowiek (Stowarzyszenie?). Generalnie to był dobry rok! Oby kolejny pozwolił na działanie nie tylko dużym scenom, ale również takim miejscom jak Teatr Młyn, Soho, Druga Strefa, Teatr WARSawy i inne mniej lub bardziej offowe, działające bez stałego wsparcia miasta i państwa. 


Poniżej już pełne listy.



Spektakle obejrzane w roku 2019

Akompaniator - Teatr WARSawy
Bajki dla dorosłych - Rutkowski&Piotrowski, Six Seasons, Warszawa
Belfer - Scena Mistrzów w Akademii Teatralnej, Warszawa
Berek 2, czyli upiór w moherze - Teatr Gudejko, gościnnie w Teatr IMKA, Warszawa
Bette and Joan - Teatr Druga Strefa, Warszawa
Blisko - Teatr Młyn, Warszawa
Cesarz - Teatr Ateneum
Cyjanek o piątej - Teatr Scena, Warszawa
Czworo do poprawki - Fundacja Garnizon Sztuki w Teatr IMKA, Warszawa
Deadline - Teatr WARSawy
Deprawator - Teatr Polski, Warszawa
Dobrze się kłamie - Teatr Buffo, Warszawa
Fin de... - Teatr Druga Strefa
Halo Szpicbródka - Teatr Syrena, Warszawa
Hollywood - Teatr WARSawy
Imię - gościnnie w Teatrze Buffo
Kinky Boots - Teatr Dramatyczny, Warszawa
Klub winowajców - Scena debiutów w Teatrze WARSawy
Kobieta która wpadała na drzwi - Teatr WARSawy
Kocham Bałtyk - Teatr Furiosa (w Klubie Komediowym), Warszawa
Król - Teatr Polski
Kyś - Teatr Soho, Warszawa
Mać. One Woman Show - gościnnie w Teatr WARSawy
Mayday 2 - OCH Teatr
Moja Nina - Teatr WARSawy
Morderca jest wśród nas. Odsłona 2, czyli 069 zgłoś się - Teatr Syrena we współpracy z Teatrem WARSawy (scena debiutów)
Na zachodzie bez zmian - Scena Debiutów w Teatrze WARSawy
Next to normal - Teatr Syrena
Nie piję, nie palę, chętnie zrobię z Pani mamę -Tatr WARSawy (scena debiutów)
Niespodzianka - Teatr Kamienica, Warszawa
Nogi Syreny - Teatr Syrena, Warszawa
Obsesje - Recital Anny Smołownik w Teatrze WARSawy
Raz, dwa, trzy... giniesz Ty - Teatr Druga Strefa, Warszawa
Rock of Ages - Teatr Syrena, Warszawa
Rodzina Addamsów - Teatr Syrena
Rozkłady jazdy - gościnnie w DK Świt, Warszawa
Rozmowy z diabłem - Scena Mistrzów, Akademia Teatralna, Warszawa
Ruby - Teatr WARSawy
Stowarzyszenie Umarłych Poetów - OCH-Teatr
Śmieszne miłości - Scena debiutów w Teatrze WARSawy
Taksówka - Teatr SOHO, Warszawa
Tato nie wraca - Teatr WARSawy
Taśma - Teatr WARSawy
Test - Teatr Kamienica, Warszawa
To ja, mama Janis
Wania, Masza, Sonia i Spike - Teatr Polonia, Warszawa
Wątpliwość - gościnnie w ramach Festiwalu Epifanie w Teatrze IMKA, Teatr Sląski i Teatr im. Kochanowskiego z Opola
Welcome Home Boys - Festiwal Mumio w Teatrze Ateneum
Zaklęte rewiry - Teatr WARSawy

Płyty przesłuchane i recenzowane rok 2019
Bitamina - Kwiaty i korzenie
Cezik - Ambiwalnięty
Dyjak/Gintrowski
Haydamaky/Stasiuk/Mickiewicz
Karimski Klub - Kolory świąt
Kasai - Equals
Kwiat jabłoni - niemożliwe
Mazolewski/Porter - Philosophia
Mikromusic - Z dolnej półki
Pectus - Kobiety/Młynarski
PRO8L3M - Widmo
Rusowicz Ania - Przebudzenie
Sikora Natalia - Ailatan
Staszczyk Muniek - Syn miasta
Urbaniak Michał - For Warsaw with love

koncerty:
Armia (i Crue jako support) - klub Potok, Warszawa
Bass Astral X IGO - It's dark tour, Torwar, Warszawa
Dead Can Dance
Pieśni o wolnej Polsce (4 czerwca) - piosenki Kaczmarskiego i Gintrowskiego, m.in. Marek Dyjak, Paweł Kukiz, Kuba Sienkiewicz, Maleo
Polandrock 2019
Zacieralia 2019 (m.in Cyrk Deriglasoff)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz