Kiedy się idzie na „Szczury” wg Gerharta Hauptmanna w reżyserii Mai
Kleczewskiej do Teatru Powszechnego, słowo - klucz do tego przedstawienia to
właśnie owo „wg”. Przetransponowany tekst nijak się ma do przesłania autora,
zaś reżyserka po raz nie wiadomo który pod pozorem wolności sztuki daje nam te
same ograne chwyty, nie poparte żadną koncepcją interpretacyjną. Czułem to
choćby w „Orestei” w Teatrze Narodowym, gdzie w finale otrzymujemy dwudziestominutową
kakofonię dźwiękowo - plastyczną plus duszącego się pod warstwą plastycznej
mazi Sebastiana Pawlaka oraz błyskotliwe teksty Orestesa o Agamemnonie (jeśli
dobrze pamiętam, w stylu: „Zdejmij mu spodnie, chcę zobaczyć jego kutasa”).
„Szczury” są w zasadzie kalką tego przedstawienia, z mniejszą ilością barw, za
to zwiększoną dawką golizny. Jeśli ktoś tłumaczy to koniecznością ponoszenia
ryzyka, potrzebą eksperymentu i twórczego podejścia - jestem jak najbardziej
za! Tyle, że jeśli w efekcie nie otrzymujemy niczego ponad to, do czego już nas
przyzwyczajono, a jedynym artystycznym eksperymentem będzie rozebranie aktorów
i stworzenie w finale sztuki czegoś na kształt gotującego się kłębowiska, w
którym nic już nie ma sensu, to jako widz nie nazwę tego przekraczaniem granic,
a zwyczajną błazenadą. Nagość w kulturze nikogo już nie szokuje, w byle
teledysku trzecioligowej zachodniej wokalistki więcej jest rozebranych scen niż
faktycznego śpiewu, w teatrach też już widzieliśmy niejedno. To więc jest ten
artystyczny radykalizm, którym szczyci się Maja Kleczewska? Radzę zaryzykować bardziej - niechże się
reżyserka sama rozbierze w swoim własnym przedstawieniu i popatrzy na pukająca
się w czoło widownię, później zaś zrewiduje poglądy, czy to, co proponuje
widzom, ma jakąkolwiek wartość…
Patrząc na to, co przez ponad dwie
godziny działo się na scenie, trudno się oprzeć wrażeniu, że aktorzy byli
dobrzy, tylko cała reszta zawiodła. Nie da się obronić przedstawienia, na
którego reżyser nie ma pomysłu. Kolejna wpadka Mai Kleczewskiej zatem, choć
zwycięstwo aktorów, których - nie bójmy się tego nazwać po imieniu – wpuszczono
w artystyczne maliny.
Samo przeniesienie akcji dramatu
niemieckiego Noblisty o wiele lat do przodu oraz w środowisko współczesnych
warszawskich elit finansowo - artystycznych jest zabiegiem właściwym, pozwala bowiem
nie tylko na odniesienie się do problemów znanego nam świata, ale też jeszcze
dobitniej krytykować skostniałe stosunki społeczne. Dając jednak wyłącznie obraz degrengolady
moralnej, doprowadzono do sytuacji, w której ukazywany świat jest nie tylko
jednobarwny i jednowymiarowy, ale też zwyczajnie fałszywy. Jakże łatwo można w
ten sposób prowadzić pusty, demagogiczny dyskurs.
Otwierająca przedstawienie scena, w
której poznajemy Polinę, imigrantkę z Ukrainy, upokarzaną przez przyszłych
pracodawców, nie pozostawia złudzeń – nasze elity są na wskroś zepsute. Tylko –
co to za elity? Ten rozlazły mężczyzna w dresie? Czy kobieta w szpilkach z
mocno nadwątlonym obcasem? Polina, będąca w ciąży, jest przedmiotem fascynacji
Hanny, która w mającym przyjść na świat dziecku służącej upatruje szansy na
własne szczęście (kilka lat temu przeżyła śmierć własnego maleństwa). Żaden to
problem kupić dziecko od osoby zagrożonej społecznym wykluczeniem,
potrzebującej pieniędzy dla rodziców, na leki, na życie. Łatwo to wykorzystać.
Bezwzględni bogacze nie mają skrupułów. Można jej dodatkowo dać odczuć, że jest
kimś gorszym, kazać sprzątać „na sucho”, tłumaczyć, że czegoś nie potrafi. Albo
też płacić za pokazanie piersi – takie „zwyczajne” wielkopańskie zabawy…
Równolegle rozwija się watek dyskusji
prawdziwych aktorów z pewnym bardzo konserwatywnym dyrektorem teatru, niespecjalnie zainteresowanym aktorami, którzy mają swoje zdanie na temat
sztuki, a już na pewno nie tolerującym żadnych nowinek czy eksperymentów.
Odnosi się wrażenie, że reżyserka próbuje negować w ten sposób środowisko
warszawskich teatrów, jako to, w którym jej fenomenalny zmysł twórczy jest
wiecznie tłamszony. Tym dziwniejszy zabieg, bo jakoś nie brakuje teatrów, w których
Maja Kleczewska gości. Dość zabawnie wypadają (choć to zapewne niezamierzone)
parodie wypowiedzi popularnych ludzi sztuki. Kiedy słyszymy niemal dosłowne
cytaty z Joanny Szczepkowskiej czy Grzegorza Małeckiego, krytykujących rządzące
teatrem w Polsce homo - elity, widzimy dawno przebrzmiały skandalik, który dziś
już tylko wzbudza raczej politowanie. Do tego ironiczne ujęcie słów Michała
Żebrowskiego o osiągniętym przez niego sukcesie czy Małgorzaty Kożuchowskiej o
wymodlonym dziecku, niewiele wnoszą do treści sztuki. To takie jakby wyciągane
na wierzch własne kompleksy. Nieładnie…
Wraz z rozwojem wydarzeń otrzymujemy
coraz mniej sensowny obraz świata. O ile jeszcze budowany między małżonkami
mur, symbolizowany przez stawianą w spektakularnie szybkim tempie ścianę domu,
ma swój sens, to już zachowanie na wpół obłąkanej sąsiadki, która nie dość, że
wciąż zagląda do domu Hanny i przesiaduje tam z lalką lub dzieckiem (trudno to
określić), to jeszcze koniecznie odczuwa potrzebę wytarzania się w zadziwiająco luźnym cemencie. Bez takiego taplania się sztuki Mai Kleczewskiej nie mogą
istnieć. Widzowie chcieliby jednak już czegoś więcej… Z kolei pojawienie się
nagich aktorów ani nie wnosi żadnego ważnego przesłania, ani też nie wynika z
tego, co działo się wcześniej. Aktor, którego od tej chwili podstawowym atutem
stanie się imponujących rozmiarów przyrodzenie, przestaje być rozumiany przez
widownię. Cokolwiek powie, zapamiętany zostanie już tylko jego „talent”.
Spłycona zostaje w ten sposób także wcześniejsza scena z uciekają Ukrainką,
niestety. Od tej chwili przedstawienie zaczyna się ewidentnie sypać. Rozebrana
do naga aktorka (jak miło, że zostawiono jej szpilki!) wyraźnie nie czuje się
dobrze w swojej skórze. Jest nieobecna, spogląda raczej ponad widzów, gdzieś w
przestrzeń, najchętniej znalazłaby się w zupełnie innym miejscu. Co innego
Bruno – ten jest wyraźnie zadowolony, bada efekt, jaki wywołuje u widzów jego
pojawienie się w pończochach. Daje nam to domyślenia, to o to chodziło
realizatorom?
Wątki poboczne, jednorożec, Dyniowy
Chłopiec, nagrywanie tego, co dzieje się na scenie (czy mylę się, że „nagrywane”
sceny zostały przygotowane już wcześniej?), same w sobie może i zabawne,
powodują rozprzężenie przedstawienia. Małpki, lalki, jest ich za dużo, trudno
się połapać, która co symbolizuje. Goście w domu Hanny zachowują się przesadnie
sztucznie, wszyscy, bez wyjątku, działaczka Femenu raczej śmieszy niż swoim
pojawieniem się cokolwiek tłumaczy. Głośna muzyka, zupełnie niepotrzebne
mikroporty (czy aktorzy naprawdę nie potrafiliby przebić się swoimi głosami do
ostatnich rzędów?), specjalne powodowanie sprzężęnia (mikrofon plus mikroport),
trochę tego za dużo. Już dawno zrozumieliśmy, że twórcy spektaklu chcą pokazać,
że jest źle. Ale co poza tym? No właśnie - wielkie nic… A spektakl trwa…
Finałowa zabawa pianą, długa (za długa, ale to było do przewidzenia) taplanina, kombinacja krzyków do mikrofonów, może się spodobać komuś, kto widzi pierwszą sztukę Kleczewskiej i Łukasza Chotkowskiego. Wszyscy pozostali będą znudzeni. W pierwszym rzędzie siedziały tylko cztery osoby, kiedy ze sceny zaczęła lać się piana, uciekłem tylko ja. Mnie to nie bawiło, inni może myśleli, ze nie wypada wstać? Że może dmuchawa nie zostanie zwrócona w ich stronę? Próżne nadzieje. Ktoś przecież to wymyślił i ma satysfakcję z reakcji. Szczerze? Bardzo chętnie zostałbym zalany pianą aż po szyję, gdybym widział w tym jakiś głębszy sens. Przekraczanie granic może być bardzo ekscytujące, jednak chciałbym mieć świadomość wiążących się z tym metafor, odniesień. W bezmyślną zabawę nie wchodzę. Zapewne odebrane to będzie jako sukces twórców – oto kogoś zmuszono do zmiany miejsca! No nie wiem… Przesiedziałem z boku, przypatrując się temu straszliwie powtarzalnemu tanecznemu popisowi z nutą znudzenia. Jedynym plusem finałowego wystąpienia był Tomasz Chrapusta, który najpierw nie dość, że wygłosił płomienną przemowę (nieco zaburzoną przez muzykę), potknął się na rozwalonym murze, a później symulował artystyczną agonię, oblepiony tym wszystkim, co na niego wylano. O wiele to ładniejsze było niż grafomańskie teksty nagich aktorów (ja ci zrobię to, a ja tobie tamto – ktoś myślał, że to nas w jakiś sposób zawstydzi? Zszokuje? Naprawdę?). Nagi facet (zadziwiające, ale w istocie w teatrze najczęściej rozbierają się panowie) jest tylko nagim facetem, ostatecznie wiemy, jak wygląda ludzkie ciało – tym „przekroczeniem granic” reżyserka daleko nie zajedzie… Już się boję, bo niedługo wybieram się na „Dybuka” do Teatru Żydowskiego. Kogo tym razem Maja Kleczewska rozbierze? Jeśli nie samą siebie, uznam to za brak artystycznej odwagi!
Finałowa zabawa pianą, długa (za długa, ale to było do przewidzenia) taplanina, kombinacja krzyków do mikrofonów, może się spodobać komuś, kto widzi pierwszą sztukę Kleczewskiej i Łukasza Chotkowskiego. Wszyscy pozostali będą znudzeni. W pierwszym rzędzie siedziały tylko cztery osoby, kiedy ze sceny zaczęła lać się piana, uciekłem tylko ja. Mnie to nie bawiło, inni może myśleli, ze nie wypada wstać? Że może dmuchawa nie zostanie zwrócona w ich stronę? Próżne nadzieje. Ktoś przecież to wymyślił i ma satysfakcję z reakcji. Szczerze? Bardzo chętnie zostałbym zalany pianą aż po szyję, gdybym widział w tym jakiś głębszy sens. Przekraczanie granic może być bardzo ekscytujące, jednak chciałbym mieć świadomość wiążących się z tym metafor, odniesień. W bezmyślną zabawę nie wchodzę. Zapewne odebrane to będzie jako sukces twórców – oto kogoś zmuszono do zmiany miejsca! No nie wiem… Przesiedziałem z boku, przypatrując się temu straszliwie powtarzalnemu tanecznemu popisowi z nutą znudzenia. Jedynym plusem finałowego wystąpienia był Tomasz Chrapusta, który najpierw nie dość, że wygłosił płomienną przemowę (nieco zaburzoną przez muzykę), potknął się na rozwalonym murze, a później symulował artystyczną agonię, oblepiony tym wszystkim, co na niego wylano. O wiele to ładniejsze było niż grafomańskie teksty nagich aktorów (ja ci zrobię to, a ja tobie tamto – ktoś myślał, że to nas w jakiś sposób zawstydzi? Zszokuje? Naprawdę?). Nagi facet (zadziwiające, ale w istocie w teatrze najczęściej rozbierają się panowie) jest tylko nagim facetem, ostatecznie wiemy, jak wygląda ludzkie ciało – tym „przekroczeniem granic” reżyserka daleko nie zajedzie… Już się boję, bo niedługo wybieram się na „Dybuka” do Teatru Żydowskiego. Kogo tym razem Maja Kleczewska rozbierze? Jeśli nie samą siebie, uznam to za brak artystycznej odwagi!
Słów kilka o tym, co w spektaklu
najbardziej wartościowe – o aktorach. Z góry zaznaczam, trudno ocenić role, w
które z założenia wpisano przerysowanie, karykaturę i bufonadę. Aktorzy walczą
o to, byśmy zauważyli ich ciężką pracę – i ją widzimy, chociaż dostrzegamy też bezsens
wkładanego wysiłku - nawet największy talent aktora nie uratuje
przekombinowanego inscenizacyjnie przedstawienia.
Michała Czachora zapamiętałem z roli w „Juliuszu Cezarze”. Tym razem było interesująco, jego Bruno to prawdziwy przesadnie pewny siebie kombinator, w obowiązkowym dresie, z błyskiem w oku i mocnym tekstem w ustach. Jak się okazało, najważniejszym atrybutem aktora stał się nietypowy kostium, a raczej jego brak. Po przedstawieniu nikt zapewne nie rozmawiał jednak o tym, czy aktor miał dobrą dykcję, użył odpowiednich środków wyrazu, dozował napięcie – analizie poddawany jest zapewne wyłącznie rodzaj zastosowanej depilacji oraz powab ciała… Wychodzę z założenia, ze jeśli ktoś, z kim nie zamieniłem nigdy nawet słowa, pokazuje mi się nago (w porządku - ktoś inny to wymyślił), to nigdy już nie będzie miał mi do pokazania niczego więcej, bo co mógłby mieć jeszcze do zaofiarowania? Nagość można pokazać na tysiące sposobów - może być piękna, brzydka, podana nie wprost, a jednak tak, by chciało się na nią patrzeć. Tutaj – ktoś za bardzo zaszalał… Duży (dosłownie) minus…
Michała Czachora zapamiętałem z roli w „Juliuszu Cezarze”. Tym razem było interesująco, jego Bruno to prawdziwy przesadnie pewny siebie kombinator, w obowiązkowym dresie, z błyskiem w oku i mocnym tekstem w ustach. Jak się okazało, najważniejszym atrybutem aktora stał się nietypowy kostium, a raczej jego brak. Po przedstawieniu nikt zapewne nie rozmawiał jednak o tym, czy aktor miał dobrą dykcję, użył odpowiednich środków wyrazu, dozował napięcie – analizie poddawany jest zapewne wyłącznie rodzaj zastosowanej depilacji oraz powab ciała… Wychodzę z założenia, ze jeśli ktoś, z kim nie zamieniłem nigdy nawet słowa, pokazuje mi się nago (w porządku - ktoś inny to wymyślił), to nigdy już nie będzie miał mi do pokazania niczego więcej, bo co mógłby mieć jeszcze do zaofiarowania? Nagość można pokazać na tysiące sposobów - może być piękna, brzydka, podana nie wprost, a jednak tak, by chciało się na nią patrzeć. Tutaj – ktoś za bardzo zaszalał… Duży (dosłownie) minus…
Karolina Adamczyk dwoi się i troi na
scenie – widzimy ją w kilku odsłonach, znakomicie wypada w roli ukraińskiej
służącej. Świetnie opanowany język ginie nieco w mikroporcie, trzeba naprawdę
wielkiej uwagi, by ją dobrze słyszeć. Aktorsko – bez zarzutu. Polina jest
najlepiej rozrysowana na rozmaite odcienie emocji, o wiele mniej w niej
tandetnej pozy, którą widać u Elizy Borowskiej, którą zmuszono, by jej głównym
atrybutem były otwarte usta i wyrażane dwiema minami uczucia. Bardzo ładną
Magdalenę Koleśnik zdegradowano w przedstawieniu do roli dwuznacznego ozdobnika
o niewiadomym przeznaczeniu. Nie brak w jej postaci dramatyzmu, widać
poszukiwanie głębi, jednak zastosowane chwyty aktorskie to takie trochę
samograje (żeby publiczności się podobało?). Marię Robaszkiewicz już kolejny raz
(po „Festiwalu Pamieci”) widzę w wydaniu, w którym sama artystka niespecjalnie
dobrze się odnajduje. Bardzo dobrze w roli dyrektora wypada za to Michał
Jarmicki. Widać w nim dystans, który znakomicie oddaje nastroje publiczności,
zwłaszcza w stosunku do wypowiadanych ustami postaci przekazów. Brawo!
Moim
prywatnym odkryciem jest w „Szczurach” młody aktor – Tomasz Chrapusta,
mężczyzna o tyleż wyrazistej powierzchowności, co dużej ambicji w dążeniu do znalezienia
swojego miejsca na scenie. Zadanie dostał nieszczególne - albo jest w pierwszej
części przedstawienia operatorem kamery, albo musi robić z siebie coś na
kształt mechanicznej lalki – w sprawiającym problemy białym kostiumie niczym z
teledysku Lady Gagi lub stroju Dyniowego Chłopca. Tymczasem, co pokazuje scena
finałowa – aktor potrafi zagrać znakomicie! Kiedy przedziera się przez pienisty
potok i brnie po kamieniach na skraj sceny, widać w nim pasję, zaczyna mówić, a
jego płomienny monolog jest wspaniały (żal tylko, że tak bardzo starano się go
zagłuszyć muzyką). Potem pada na ziemię w paroksyzmach bólu i … w zasadzie nic
wyrazistszego nie dzieje się na scenie już do samego końca… Wstyd mi nieco, bo
sam wpadłem w pułapkę szufladkowania aktorów. Kiedy zobaczyłem go po raz
pierwszy: ten rozwichrzony lok, misternie przyciętą brodę, but z wysoką
cholewką, pomyślałem sobie: Plac Zbawiciela… Tymczasem, niewiele czasu minęło i
musiałem zmienić zdanie. Oto bowiem pojawił się w teatrze wyrazisty facet,
któremu tylko trzeba dać kawał porządnego tekstu do zagrania! Czekamy! O wiele
mniej podobał mi się Mateusz Łasowski, nie wychodzący w zasadzie poza krzykliwy
i twardo rubaszny schemat, który widzieliśmy już w „Juliuszu Cezarze”. Czas
pokazać swoje inne oblicze!
Tak
czy owak, aktorzy wydają się być najjaśniejszym punktem przedstawienia. Jedyne,
czego nie jestem w stanie zrozumieć, to brak reżyserskiej intuicji. Konieczność
podążania wytyczoną przez twórców drogą zabiła potencjał dramatu. Nijaka
scenografia pełna sprzeczności, lalki - znaki o niezidentyfikowanym
przeznaczeniu, gombrowiczowskie upupianie, przesadna ironia, wreszcie - morze
cycków i wszechobecny penis…
Władze
Teatru Powszechnego pragną najwyraźniej w intrygującym momencie istnienia
naszego kraju stać się najbardziej awangardową z jego scen. To może być nawet ciekawe, nie jestem wcale
przeciwny nagości, wulgaryzmom i grubej kresce. Niech tylko będzie to miało
swoją siłę i znaczenie! Zabawne, ale gdy szerokim echem odbija się przedstawienie
pt. „Śmierć i dziewczyna” w Teatrze Polskim we Wrocławiu, nikt w ogóle nie
zauważa, że w centrum Warszawy dzieją się rzeczy nie mniej wcale
skandalizujące, obrazoburcze. „Krucjata różańcowa” nie zbiera się przez
teatrem, ministerstwo nie wzywa do przesłania nagrań spektakli. Czy Teatr
Powszechny celowo dąży do tego, by było o nim głośno tą drogą? Bo przecież
przywołuje się Wrocław ze sceny… Nie dalej jak wczoraj przeczytaliśmy o
wprowadzeniu biletu „dla dwojga” – ze szczególnym uwzględnieniem par
jednopłciowych. Przemilczę kontekst nielogiczności w opisie akcji
(przeszkolenie pracowników…), pozostaje mi tylko poprosić, by rewolucja artystyczna,
bo przecież tą drogą „wtrąca się” Teatr Powszechny, wyrażana była czymś więcej niż
przyrodzeniem znakomitego aktora (czy też znakomitym przyrodzeniem aktora -
odpowiednie skreślić).
Sakis
P.s. Zdjęcia Magdy Hueckel pochodzą ze strony Teatru Powszechnego.
Sakis
P.s. Zdjęcia Magdy Hueckel pochodzą ze strony Teatru Powszechnego.
Teatr to sztuka wymagająca wielkiego szacunku dla dzieła, aktora... a przede wszystkim publiczności. Nie łatwo o zespół,który temu podoła. Czasem trzeba się ratować wprowadzaniem na scenie nagości, dzieci, koni, słoni, krwi... to zawsze robi wrażenie. A przecież najważniejsze, aby publiczność była "pod wrażeniem" Czyż nie???
OdpowiedzUsuńTylko pod czego wrażeniem mamy być? Potężnego przyrodzenia? Do tego nie potrzebujemy teatru... Zresztą- nagość można pięknie na scenie rozegrać: zobaczcie, jak to wspaniale wypada w "Śmierci pięknych saren" w Teatrze Żydowskim. Taka nagość ma sens i nikomu nie przeszkadza! Wręcz wzrusza... W "Szczurach" niszczy się nawet i to...
Usuń"Wychodzę z założenia, ze jeśli ktoś, z kim nie zamieniłem nigdy nawet słowa, pokazuje mi się nago (w porządku - ktoś inny to wymyślił), to nigdy już nie będzie miał mi do pokazania niczego więcej, bo co mógłby mieć jeszcze do zaofiarowania?". Wiele, jak sądzę. Dla aktora nagość to jest kolejny kostium. Wielu widziałam bez ubrania, wielu później wielokrotnie widziałam ubranych i mnie zachwycili, więc myślę, że takie zakładanie, że nie ten i ów nie będzie miał nic więcej do pokazania, jest dość ryzykowne (nie wspominając o tym, że mowa o aktorze tak plastycznym i oddanym pracy, jak Czachor, który onegdaj złamał żebro podczas spektaklu i oczywiście, że dograł do końca). Inna sprawa, że jest bardzo niewiele rzeczy, które byłyby w stanie mnie w teatrze zszokować, a i nie oczekuję, żeby był piękny. Tak naprawdę jedyną rzeczą, która może mnie zniechęcić, jest obrażanie mojej inteligencji jako widza, ale też czytam recenzje przed spektaklami i jeśli wiem, że coś raczej do mnie nie trafi, to nie idę. Kleczewska to na tyle specyficzna reżyserka - jak Klata, jak Strzępka - że nie ma sensu iść się męczyć przez parę godzin, jeżeli ma się pewność, że to nie jest nasz, jak mówią Anglicy, kubek herbaty.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńMoja wypowiedź dotyczyła wyłącznie kwestii przekraczania granic, którym szczyci się reżyserka spektaklu. Jeśli bowiem można byłoby po czymś takim przekroczyć granice jeszcze bardziej, to jak? Nic nowego już się nie wymyśli, niczym bardziej nie zadziwi. W przypadku Kleczewskiej i Czachora nagość nie jest niczym nowym, tym bardziej więc nie stanowi już szumnie zapowiadanego eksperymentu artystycznego. Nie sądzi Pani, że od kogoś, kto ma niby wyznaczać nowe granice sztuki, można byłoby wymagać, by nie powielał swoich własnych ogranych chwytów? Nic już w nich bowiem nie ma ani z eksperymentu, ani z "przekraczania granic", zwłaszcza, jeśli obraża się - jak to Pani plastycznie ujmuje - inteligencję widzą, dając mu raz jeszcze ten sam kubek letniej już herbaty? Co do rezygnowania z góry z wyjścia do teatru, bo najpewniej nam się nie spodoba - w ten sposób najwygodniej byłoby spędzić czas w domu, przed telewizorem, tylko po co? Lepiej zobaczyć kolejny spektakl, nawet z innej bajki. Taki też się może spodobać, jeśli reprezentuje sobą nawet przy odmiennej stylistyce jakiekolwiek przesłanie. Tutaj go nie było..
Usuń