Kończy się sezon kinowy nazywowkinach.pl 2024/2025 a razem z nim transmisje i retransmisje spektakli operowych i baletowych z Londynu. Ostatnią operą obejrzaną przeze mnie w tym sezonie w Multikinie była „Walkiria” R. Wagnera. To kolejna część Wagnerowskiego opowieści operowej „Pierścień Nibelunga”. Reżyser Barrie Kosky i dyrygent Antonio Pappano spotkali się po raz kolejny, by kontynuować prace nad tą epopeją operową, którą rozpoczęli w 2023 r. wystawiając jej pierwszą część „Złoto Renu”, a którą zdołałam obejrzeć również dzięki temu cyklowi.
Niestety ciężko obejrzeć „Walkirię” na rodzimych scenach, ponieważ Wagner sympatyzował z nazistami co budzi niechęć w Polsce. Z drugiej strony opery Wagnera to ogromne koszty produkcji i bardzo wysokie wymagania odnośnie obsady - nie każda Opera jest w stanie je spełnić. Doceniajmy więc, że możemy dzięki pokazom w Multikinie uczestniczyć w tej muzycznej przygodzie oglądając ją na ekranie kin.
W drugiej części tej epopei śledzimy losy zaginionego rodzeństwa i dzieje ich miłości, która ma moc niszczenia światów, zarówno śmiertelników jak i bogów. Po raz kolejny świat mityczny i świat realny będzie przeplatał się obrazami miłości, władzy i chciwości.
Już pierwsze takty uwertury zaskakują. Wiolonczele i bębny wprowadzają nas w szalejącą nocą burzę, a instrumenty dęte zwiększają napięcie. I tak już będzie do końca – muzyka będzie nas niosła przez kolejne sceny, a historia zagubionych bliźniąt będzie nas wzruszać i przerażać jednocześnie.
Muzyka Wagnera ma w sobie swoisty majestat, to coś co czyni ją nieprzemijającą i zapadającą w pamięć.
https://www.youtube.com/watch?v=Ow-HSbARuXk
Obsada nie ma słabych punktów. Możliwości wokalne Zygmunda (Stanislas de Berbeyrac) i Zyglindy (Natalya Romaniw) są niebotyczne, a ich duet z I aktu jest wzruszający i zapewne przyniesie im chlubę i rozgłos. Również Christopher Maltman był niesamowicie dobry w roli Woltana. Piękny głos Elisabeth Strid jako Brunhildy – jednej z Walkirii – jest wart największej pochwały szczególnie w rozdzierającej serce scenie ostatecznego pożegnania i jednoczesnego pojednania z ojcem. Ten duet chwytał za serce, od samego początku. Maltman przepięknie i po mistrzowsku odgrywał swoją rolę zarówno jako człowieka mocnego i despotycznego a jednocześnie czułego i rozdartego własnymi dylematami. Każdym pojawieniem się na scenie fascynował swoją grą i głosem. Natomiast jego żona Fryka (Marina Prudenskaya) zachwycała postawą, chłodną elegancją i mocnym głosem, który zmuszał do posłuchu. Trzeba przyznać, że w tej inscenizacji Fryka była wręcz olśniewająca. Osiem pozostałych sióstr Bruhildy to smutne widma, które znoszą z pól bitewnych szczątki i popioły poległych wojowników na powrót do Walharii. Ich wielogłos pożegnalny z Brunhildą rozdzierał serce.
Scenografia, podobnie jak w „Złocie Renu” symboliką nawiązywała do ekologii. Była więc jako Matka Ziemia (Erda) naga aktorka Illona Litkwaite, której starcza nagość może się nie podobać, jednak symbolicznie jest bardzo wymowna. Równie symboliczne jest Drzewo Świata – Jesion, wypalone, wydrążone w środku jakby zniszczone katastrofą ekologiczną albo jakby dokonało samozagłady w obliczu upadku moralnego całego świata. Zamknięta w nim Brunhilda będzie tu czekała do czasu ocalenia jej przez Zygfryda (kolejna część opery).
Gorąco namawiam do śledzenia w Wydarzeniach Multikin oferty spektakli operowych i baletowych. Dzięki nim można uczestniczyć w spektaklach z całego świata, można za nieduże pieniądze w ciszy i skupieniu obejrzeć to czego nie zapewni nam rodzima scena, poznać sposób myślenia reżyserów i dyrygentów z innych krajów i innych kultur, zajrzeć na sale prób, podejrzeć próby baletowe, zobaczyć skąd biorą się pomysły na scenografie i nawet obejrzeć jak się je wykonuje. To doprawdy fascynująca przygoda i mocno namawiam na uczestnictwo w niej. Tym bardziej, że kolejny sezon też zapowiada się bogato.
Muzyka poważna nie gryzie 😊
Polecam
MaGa
„Walkiria” – Richard Wagner – spektakl Royal Ballet & Opera – Londyn
Więcej o pokazach najlepszych spektakli operowych i baletowych - kliknij tu
Dyrygent: Antonio Pappano
Reżyseria: Barrie Kosky
Scenografia: Rufus Didwiszus
Kostiumy: Viktoria Behr
Obsada: Christopher Maltman (Woltan); Elisabet Strid (Brunhilda); Natalya Romaniw (Zyglinda); Stanislas de Berbeyrac (Zygmund); Saloman Howard (Hunding); Marina Prudenskaya (Fryka) oraz Maida Hundeling, Katie Lowe, Lee Bisset, Cleire Barnett-Jones, Catherine Carby, Alison Kettlewell, Monika-Evelin Liiv i Rhona Browne jako Walkirie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz